Americký pohár byl pro českého jachtaře vždy tak trochu nedostižným světem. Lodě, které ho jezdily, byly spolehlivě mimo ekonomické možnosti vlastní i kohokoli známého a již jen spatřit zúčastněné lodě třeba na plakátu někde v loděnici byl proto zážitek.

Ekonomická nedostupnost platí víceméně dále, ale moderní technologie nám přibližují průběh skoro tak, jako bychom na palubě během rozjížděk sami byli.

Tak předně, na adrese

http://www.youtube.com/americascup

můžete dnes večer (úterý 17.9.) sledovat 11. a 12. rozjížďku živě od 22:00 hodin našeho času. Pokud by NZ vyhrál obě rozjížďky, pohár bude jeho.

Aktualizace úterý 22:36: pro příliš silný vítr byly úterní rozjížďky zrušeny. Nalaďte se ve středu ve stejný čas.

Pozn.: v pravidlech letošní soutěže je dohodnuta maximální dovolená rychlost větru na přibližně 21 uzlů. Při větší rychlosti se rozjížďky nepořádají, ev. zesíli-li vítr v jejich průběhu, rozjížďky se ruší i během průběhu a to až do okamžiku posledního dosažení návětrné značky. Důvodem pravidla je, že za silnějšího větru se katamarany AC72 stávají problematicky ovladatelné. V přípravné kampani jiného týmu Artemis došlo po převrácení katamaranu k utopení jednoho člena posádky. Jednou z reakcí na velmi smutný a v soutěžnm jachtingu nezvyklý incident je i zavedení tohoto pravidla.

Pozn.2: rychlost větru 21 uzlů odpovídá cca 11m/s (38 km/h), ev. přechodu mezi 5. a 6. stupněm Beauforta. Pro většinu běžných závodních aj. plachetnic se jedná o ještě dlouho dobře zvladatelnou sílu větru. Mnozí jachtaři by řekli, že pořádný jachting za této povětrnosti teprve začíná. Trend některých závodních lodí posledních patnácti let ale je zvětšovat takeláž tak, aby lodě jely hodně rychle již i ve slabém větru. Důsledkem tohoto pojetí je obětování jachtingu za silnějšího, ale jinak běžně ještě zvladatelného větru.

Nastavitelné rozlišení 720p je velmi slušné a přehráváním na televizi (z notebooku přes HDMI, nebo browserem v televizi přímo) získáte rozlišení velmi blízké plnému HD. Provoz si můžete předem vyzkoušet na záznamech minulých rozjížděk, které zde jsou přístupné zpětně ke spuštění. Také ten, komu nevyhovuje noční doba, může se na záznam  podívat kdykoli později. Rovněž Nova Sport má vysílat reportážní svodky (neviděl jsem), na uvedeném webu jsou však rozjížďky celé.

Kolorit závodu doplňuje pro našince fascinující okolí San Francisca s jeho mostem Golden Gate a ostrůvkem s jednou proslulou věznicí.

Bohužel mám při psaní tohoto blogu velmi málo času, takže dál jen to nejdůležitější.

Ačkoli je stav vysoce ve prospěch týmu NZ, vítězství nemá jisté. Tým USA se během posledních 2 rozjížděk značně zlepšil, konečně dorovnal rychlost NZ na stoupačkách, kde na počátku série NZ naprosto dominoval.
Rovněž se ukázalo, že sebemenší chyba může skončit převržením katamaranu, což s sebou nese i možnost jeho zničení a následného nedokončení závodu vůbec. Takže jistota opravdu není.

V jachtingu není lehké udělat poutavé záběry z průběhu. Tyto takové jsou a mohou zaujmout i laiky.

Technicky - letos jedou lodě v poměrně volné třídě katamaranů AC72. Oproti době např. 10 let nazpět s monohuly  mají tyto katamarany dvě podstatná "zlepšení":

- hlavní plachta není plachta, ale prolamovací křídlo, složené ze dvou profilovaných segmentů, 40 metrů vysoké,

- zasouvací ploutve (daggerboard), jedna v každém plováku, jsou na konci zahnuté do pravého úhle a mají profil malého křídla (foil), na němž vzniká hydrodynamický vertikální vztlak.

Hlavní žádoucí režim plavby proto není ani výtlačný, ani skluz, ale let (hydrofoiling - obávám se, že v češtině nemáme zatím ani ustálenou terminologii), kdy oba plováky jsou zcela vynořené a loď ve vodě drží na daggerboardu a obdobném menším křidélku u kormidla.

Tento způsob plavby někteří snad znají z motorových lodí typu Kometa, které příležitostně jezdily snad i na Dunaji, v Černém moři nebo Jadranu.

Výsledkem jsou běžně rychlosti okolo 40 uzlů, tedy kolem 75km/h.

Každý start a pak i průběh zhruba každé druhé rozjížďky přitom snese kritéria match racingu, ovšem v rychlostech vyšších, než jsme dosud byli zvyklí.